Rękojmia i gwarancja w ramach Due Dilligence
Due Diligence

Rękojmia i gwarancja w ramach Due Dilligence

Jednym z kluczowych, lecz niestety często pomijanych aspektów w ramach przeprowadzanych analiz due diligence jest problematyka przeniesienia uprawnień z tytułu rękojmi oraz gwarancji na rzecz nabywcy przedsiębiorstwa lub innej rzeczy objętej badaniem. Nie ulega wątpliwości, że rzetelna weryfikacja oraz znajomość praw i obowiązków w tym zakresie pozwoli uniknąć negatywnych konsekwencji po dokonanej już transakcji, gdy okaże się, że przedmiot badania due diligence obarczony jest wadą fizyczną lub prawną.

kredyty frankowe poznań kancelaria prawna

Zdjęcie pochodzi z freepik.com

Rękojmia i gwarancja – najważniejsze zagadnienia

Rękojmia oraz gwarancja stanowią dwa najważniejsze mechanizmy zabezpieczające kupujących, z których mogą oni skorzystać w przypadku niezgodności nabytych towarów lub rzeczy z umową, zarówno w aspekcie wad fizycznych oraz prawnych. W ramach przysługujących uprawnień z tytułu rękojmi, kupujący może żądać usunięcia wady oraz wymiany rzeczy na wolną od wad, a także, po spełnieniu odpowiednich warunków – złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. Rękojmia stanowi ustawowe uprawnienie kupującego i co do zasady (z wyłączeniem przedsiębiorców), nie może zostać skutecznie wyłączona. Gwarancja natomiast to notabene umowa pomiędzy stronami danej transakcji, która udzielana jest fakultatywnie i zależy wyłącznie od intencji sprzedawcy. W związku z tym, także przyznane w ramach gwarancji uprawnienia nie są określone w ustawie i mogą być dowolnie kształtowane w oświadczeniu sprzedającego.

Due dilligence a prawa i obowiązki z tytułu rękojmi oraz gwarancji

Jeden z głównych celów badania due diligence powinna stanowić należyta weryfikacja przedmiotu transakcji, celem umożliwienia w przyszłości wykonania uprawnień z tytułu rękojmi lub gwarancji przez podmiot lub osobę nabywającą. Szczególnie istotny pozostaje w tym zakresie art. 557 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia  1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061, dalej jako: „k.c.”), zgodnie z którym „sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy”. Poprzez wiedzę kupującego, o której mowa w przytoczonym przepisie, rozumieć należy określany pozytywnie stan świadomości, którego zakresu nie można jednak rozszerzać na sytuację, w których nabywca jedynie powinien był wiedzieć o wadzie lub mógł ją z łatwością zauważyć. W przypadku rzeczy oznaczonych co do tożsamości, której przykładem może być np. konkretna nieruchomość, stan wiedzy kupującego oceniany jest najpóźniej w chwili zawarcia umowy. W pozostałych sytuacjach, tj. przy rzeczach oznaczonych co do gatunku oraz rzeczach przyszłych, kluczowy jest moment ich wydania. Przekładając powyższe rozważania na problematykę badania due diligence – jeżeli w toku przeprowadzanej analizy ujawnione zostaną wady fizyczne przedmiotu, to nabywca utraci w takich okoliczność możliwość dochodzenia związanych z nimi roszczeń w przyszłości. Warto zauważyć, że sprzedający może próbować uniknąć swojej odpowiedzialności, starając się dowieść świadomości istnienia wad po stronie kupującego, które mógł on wykryć w toku due diligence. Innym istotnym zagadnieniem, dotyczącym wyłącznie transakcji B2B, jest obowiązek zbadania rzeczy przez kupującego będącego przedsiębiorcą, a w przypadku ujawnienia wady – konieczność niezwłocznego zawiadomienia o tym fakcie sprzedawcy pod rygorem utraty uprawnień z tytułu rękojmi. Realizacja takich działań, odnosząc się ponownie do przykładu nieruchomości, może odbyć się poprzez przeprowadzenie audytu obejmującego weryfikację stanu technicznego i wizualnego budynku. Wówczas, nawet jeżeli jego wady ujawnią się w późniejszym czasie, a nie były one zauważalne w chwili dokonywania badania, kupujący nie straci prawa do dochodzenia swoich praw na gruncie rękojmi. Na próżno szukać natomiast podobnych regulacji w przypadku uprawnień gwarancyjnych. W konsekwencji należy poczytywać, że ustawodawca nie zakłada w ramach tej instytucji obowiązku zbadania rzeczy oraz możliwości utraty praw przez kupującego w przypadku posiadanej wcześniej wiedzy o wadzie, a nabywca może realizować swoje uprawnienia do momentu upływu terminu oznaczonego w dokumencie gwarancyjnym.

Przejście praw z tytułu rękojmi i gwarancji na kolejnych nabywców

Przepisy k.c. nie zawierają regulacji odnoszących się do przejścia uprawnień kupującego na jego następców prawnych. W najnowszym orzecznictwie przeważające jest jednak stanowisko, zgodnie
z którym brak jest podstaw do uznania, że kolejny nabywca rzeczy może wykonywać uprawnienia, jakie przysługują z tytułu rękojmi za wady rzeczy pierwotnemu kupującemu wobec sprzedawcy. Niemniej, nie ma jakichkolwiek przeszkód ku temu, by kupujący przelał na nabywcę przysługujące mu w tym zakresie prawa. Możliwość przeniesienia praw nie dotyczy jednak uprawnienia dotyczącego odstąpienia od zawartej umowy, które związane jej ściśle ze stroną danej transakcji (por. uchwała Sądu Najwyższego 7 sędziów z dnia 5 lutego 2004 roku, sygn. akt III CZP 96/03[1]). Obrazując powyższe na przykładzie, kiedy podmiot A sprzedaje rzecz podmiotowi B, a ten następnie dalej zbywa ten przedmiot C, to C może dochodzić swoich uprawnień rękojmianych wyłącznie wobec B (chyba, że B przelał na C swoje prawa
i obowiązki z tytułu rękojmi przysługujące mu wobec A). Warto dodać, że przeniesienie roszczeń rękojmianych na kolejnego nabywcę może nastąpić zarówno w samej umowie sprzedaży, jak i w drodze odrębnego porozumienia. Podobnie jak poprzednio, inaczej wygląda sytuacja w przypadku gwarancji. Uprawnienia gwarancyjne może bowiem realizować w zasadzie każdy posiadacz karty gwarancyjnej. Można zatem stwierdzić, że w przeciwieństwie do rękojmi, „gwarancja idzie za rzeczą”. Warto pamiętać o powyższych niuansach przeprowadzając badanie due diligence, aby dokładnie ustalić czy i jakie przysługują nam uprawnienia, a jeśli tak, to wobec kogo mogą być one realizowane.

Podsumowanie

Wykonując badanie due diligence w obszarze prawnym należy każdorazowo poddać rzetelnej analizie kwestię przeniesienia uprawnień rękojmianych i gwarancyjnych. Rzecz ta dotyczy w szczególności przedsiębiorców, a więc podmiotów szczególnie narażonych na utratę swoich roszczeń
w przypadku braku rzetelnego zbadania przedmiotu dokonywanej transakcji. Jakiekolwiek uchybienia
w tym zakresie zwiększają z kolei szanse podmiotu odpowiedzialnego na skuteczną obronę, który może podnieść zarzuty braku terminowego zawiadomienia o istnieniu wad, jak również niezweryfikowania rzeczy w wystarczającym zakresie. Dlatego też, w celu uzyskania pomocy w przeprowadzeniu skutecznego i rzetelnego procesu due diligence, zapraszamy do kontaktu z Kancelarią. Nasi doświadczenia radcowie prawni i adwokaci z chęcią pomogą Państwu w realizacji tego niezwykle ważnego procesu.

——————————————

[1] https://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/Orzeczenia1/III%20CZP%2096-03.pdf

Autor:

Bartłomiej Teodorczyk

Bartłomiej Teodorczyk

Aplikant radcowski

Email: biznesprawnik@turcza.com.pl

Specjalizuje się w prawie cywilnym materialnym oraz procedurze cywilnej. procedurze cywilnej, procedurze cywilnej i zagadnieniach z obszaru prawa konsumenckiego.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.