Ustawa z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: „AML”) nakłada na instytucje obowiązane szereg obowiązków. Do jednego z nich należy obowiązek informowania Generalnemu Inspektorowi Inspekcji Finansowej (dalej: „GIIF”) o transakcjach których wartość przekroczyła 15 tys. euro.
Jakie podmioty zobowiązane są do wspomnianego raportowania oraz jakie sankcje może na nie nałożyć GIIF w przypadku zaniechania ww. obowiązku?
Zdjęcie pochodzi z unsplash.com
Instytucja obowiązana
Katalog instytucji obowiązanych został określony w art. 2 ust. 1 AML i jest to katalog zamknięty. Każdy przedsiębiorca winien regularnie weryfikować czy kwalifikuje się jako instytucja obowiązana w rozumieniu AML.
Obowiązek raportowania transakcji GIIF
Każda instytucja obowiązana ma obowiązek poinformowania GIIF o:
- przyjęciu wpłaty lub wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro (płatność gotówką),
- wykonanym transferze środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro z wyjątkiem:
- transferu środków pieniężnych pomiędzy rachunkiem płatniczym i rachunkiem lokaty terminowej, które należą do tego samego klienta w tej samej instytucji obowiązanej,
- krajowego transferu środków pieniężnych z innej instytucji obowiązanej,
- transakcji związanej z gospodarką własną instytucji obowiązanej, która została przeprowadzona przez instytucję obowiązaną we własnym imieniu i na własną rzecz, w tym transakcji zawartej na rynku międzybankowym,
- transakcji przeprowadzonej w imieniu lub na rzecz jednostek sektora finansów publicznych,
- transakcji przeprowadzonej przez bank zrzeszający banki spółdzielcze, jeżeli informacja o transakcji została przekazana przez zrzeszony bank spółdzielczy,
- przewłaszczenia na zabezpieczenie wartości majątkowych wykonanego na czas trwania umowy przewłaszczenia z instytucją obowiązaną.
Ponieważ Prawo Przedsiębiorców wprowadza limity płatności gotówkowych do 15 000 zł realizowanych pomiędzy przedsiębiorcami zakres zgłoszeń dot. płatności gotówkowych powinien obejmować wyłącznie sytuację gdy płatność ponadprogowa w formie gotówki została zrealizowana przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W przypadku transferu środków pieniężnych z kolei mamy do czynienia zarówno z płatnościami zleconymi przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz Przedsiębiorców w rozumieniu Prawa Przedsiębiorców, z wyłączeniem transakcji wyliczonych powyżej.
Zakres informacji przekazywanych do GIIF w ramach zawiadomienia o transakcji
Przekazywane GIIF informacje o transakcjach powinny zawierać:
- niepowtarzalny identyfikator transakcji w ewidencji instytucji obowiązanej,
- datę albo godzinę przeprowadzenia transakcji,
- następujące dane identyfikujące klienta wydającego dyspozycję lub zlecenie przeprowadzenia transakcji:
Dane osób fizycznych: 1) imię i nazwisko, 2) obywatelstwo, 3) numeru PESEL lub data urodzenia – w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL, oraz państwa urodzenia, 4) seria i numeru dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby, 5) adres zamieszkania – w przypadku posiadania tej informacji przez instytucję obowiązaną, 6) nazwy (firmy), NIP oraz adresu głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej – w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. |
Dane osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej: 1) nazwa (firma), 2) forma organizacyjna, 3) adres siedziby lub adresu prowadzenia działalności, 4) NIP, a w przypadku braku takiego numeru – państwa rejestracji, nazwy właściwego rejestru oraz numeru i daty rejestracji, 5) dane identyfikacyjnych takie jak imię i nazwisko oraz PESEL osoby reprezentującej tę osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. |
- posiadane dane identyfikacyjne o których mowa w pkt 3 powyżej pozostałych stron transakcji,
- kwotę i walutę transakcji,
- rodzaj transakcji,
- tytuł transakcji,
- przedmiot transakcji,
- sposób wydania dyspozycji lub zlecenia przeprowadzenia transakcji,
- numery rachunków wykorzystanych do przeprowadzenia transakcji oznaczone identyfikatorem Międzynarodowego Numeru Rachunku Bankowego (IBAN) lub identyfikatorem zawierającym kod kraju oraz numer rachunku w przypadku rachunków nieoznaczonych IBAN.
Termin na poinformowanie GIIF o transakcji
Termin na przekazanie informacji przez instytucję obowiązaną wynosi 7 dni i rozpoczyna bieg od dnia przyjęcia wpłaty, dokonania wypłaty lub transferu środków pieniężnych.
Zgłoszenie instytucji obowiązanej
W przypadku realizowania obowiązku informowania o transakcji po raz pierwszy konieczne jest przekazanie do GIIF formularza identyfikującego instytucję obowiązaną, który zawiera:
- nazwę (firmę) wraz z określeniem formy organizacyjnej instytucji obowiązanej;
- NIP instytucji obowiązanej;
- określenie rodzaju działalności prowadzonej przez instytucję obowiązaną;
- adres siedziby lub adres prowadzenia działalności;
- imię, nazwisko, stanowisko, numer telefonu i adres elektronicznej skrzynki pocztowej pracownika zajmującego kierownicze stanowisko odpowiedzialnego za wykonanie obowiązków ustawowych,
- imiona, nazwiska, stanowiska, numery telefonów i adresy elektronicznej skrzynki pocztowej innych pracowników odpowiedzialnych za realizację przepisów ustawy, których instytucja obowiązana chce wskazać do kontaktów z GIIF;
- nazwę (firmę) i NIP albo imię, nazwisko i PESEL podmiotu pośredniczącego, w przypadku korzystania z pośrednictwa tego podmiotu.
W przypadku zmiany danych, o których mowa w pkt 1 i 3-7 powyżej instytucja obowiązana dokonuje niezwłocznie ich aktualizacji.
Obowiązek przesłania formularza identyfikującego do GIIF powstaje z chwilą konieczności realizacji obowiązków określonych w AML tj.
- informowanie o transakcjach powyżej 15 tys. euro,
- zawiadomienie GIIF o okolicznościach mogących wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu,
- obowiązek przekazania lub udostępniania dokumentów lub informacji na żądanie GIIF,
- informowanie, ze powzięciu uzasadnionego podejrzenia że określona transakcja jest podejrzana,
- informowanie o zawiadomieniach skierowanych do prokuratora o powzięciu uzasadnionego podejrzenia, że wartości majątkowe będące przedmiotem transakcji pochodzą z przestępstwa innego niż prawnie pieniędzy i finansowanie terroryzmu,
- wskazanie podejrzanej transakcji po jej przeprowadzeniu.
Formularz identyfikujący instytucję obowiązaną można przesłać przez:
- SI*GIIF używając e-podpisu
Formularz wypełnia się przy użyciu następującej strony internetowej: https://www.giif.mofnet.gov.pl/#/glowna/identyfikacja?formularz=nowa&papierowa=false, generuje, zapisuje wygenerowany dokument przy użyciu e-podpisu, zapisuje się dokument na dysku oraz przesyła do GIIF. Formularz do aktualizacji dostępny jest z kolei pod następującym adresem: https://www.giif.mofnet.gov.pl/#/glowna/identyfikacja?formularz=aktualizacja&papierowa=false |
- w formie papierowej kopii formularza podpisanej przez osobę odpowiedzialną i doręczonej bezpośrednio do GIIF lub za pomocą operatora pocztowego
Formularz wypełnia się przy użyciu następującej strony internetowej: https://www.giif.mofnet.gov.pl/#/glowna/identyfikacja?formularz=nowa&papierowa=true, generuje, drukuje, podpisuje a kolejno wysyła lub osobiście dostarcza do GIIF. Formularz do aktualizacji dostępny jest z kolei pod następującym adresem: https://www.giif.mofnet.gov.pl/#/glowna/identyfikacja?formularz=aktualizacja&papierowa=true |
Kary administracyjne za zaniechanie zgłoszenia
Na instytucję obowiązaną za zaniechanie obowiązku raportowania mogą zostać nałożone następujące kary administracyjne:
- publikacja informacji o instytucji obowiązanej oraz zakresie naruszenia przepisów ustawy przez tę instytucję w BIP na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
- nakaz zaprzestania podejmowania przez instytucję obowiązaną określonych czynności,
- zakaz pełnienia obowiązków na stanowisku kierowniczym przez osobę odpowiedzialną za naruszenie przez instytucję obowiązaną przepisów ustawy, przez okres nie dłuższy niż rok,
- kara pieniężna.
Autor: |
Angelika Marcinkowska
Radca prawny
Telefon: +48 61 666 37 60
Mec. Angelika Marcinkowska swoje zainteresowania zawodowe i naukowe koncentruje głównie w kręgu prawa cywilnego materialnego. Specjalizuje się również w prawie procesowym a także prawie gospodarczym.