Sprzeciw od decyzji administracyjnej został wprowadzony do polskiego porządku prawnego na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw. Instytucja sprzeciwu od decyzji zastąpiła w pewnych określonych sytuacjach skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Sprzeciw od decyzji bowiem przysługuje na tzw. decyzje kasacyjne o których mowa w art. 138 par. 2 kodeksu postępowania administracyjnego, a więc na decyzję organu odwoławczego dotyczącą uchylenia uprzednio zaskarżonej decyzji administracyjnej w całości.
Przede wszystkim, w odróżnieniu od skargi, sprzeciw składa się w terminie 14 dni od doręczenia skarżącemu decyzji. Skargę natomiast należy złożyć w terminie 30 dni, liczonym od dnia doręczenia decyzji. W przeciwieństwie do skargi, sprzeciw od decyzji może również zostać złożony bezpośrednio do sądu administracyjnego, a nie tylko za pośrednictwem organu drugiej instancji. W przypadku złożenia skargi bezpośrednio do organu, który wydał zaskarżaną decyzję, organ ten może w terminie 14 dni uwzględnić sprzeciw lub przekazać akta do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W przeciwieństwie do skargi, w przypadku sprzeciwu od decyzji nie ma obowiązku wskazania naruszenia prawa lub interesu prawnego. Powyższe znacznie upraszcza skuteczne i prawidłowe złożenie sprzeciwu, w szczególności w przypadku osób nie będących profesjonalnymi pełnomocnikami.
Ustawodawca nałożył na wojewódzki sąd administracyjny obowiązek rozpatrzenia sprzeciwu od decyzji w terminie 30 dni. Dodatkowo sprzeciw powinien zostać rozpoznany na posiedzeniu niejawnym (rozpatrzenie sprzeciwu na rozprawie następuje jedynie w wyjątkowych sytuacjach). Nadto w przypadku sprzeciwu, organ który wydał zaskarżaną decyzję, nie ma możliwości złożenia odpowiedzi na sprzeciw. Powyższe regulacje znacznie upraszczają i przyspieszają procedurę rozpoznania sprzeciwu.
W przeciwieństwie do skargi, stroną postępowania wszczętego wniesieniem sprzeciwu jest wyłącznie podmiot, który wniósł sprzeciw oraz organ. W przypadku skargi natomiast, strona postępowania sądowego jest również osoba, która nie wniosła skargi, a która brała udział w postepowaniu administracyjnym i dla której wynik postępowania sądowego może dotyczyć jej interesu prawnego.
Podsumowanie
Wprowadzenie instytucji sprzeciwu od decyzji administracyjnej należy ocenić pozytywnie. Instytucja ta bowiem doprowadziła do uproszczenia jak i do przyspieszenie postępowania sądowego w sprawach, w których złożenie sprzeciwu od decyzji zastąpiła skargę.
Autorzy: |
Jakub Matysiak
Aplikant radcowski
Email: biznesprawnik@turcza.com.pl
Jakub Matysiak jest specjalistą w zakresie regulacji prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i funkcjonowaniem spółek handlowych.
Nadzór merytoryczny: |
Marek Turcza
Radca Prawny
Email: biznesprawnik@turcza.com.pl
Mec. Turcza świadczył obsługę prawną międzynarodowych projektów private equity, uczestniczył w procesach przejęć i fuzji oraz w postępowaniach upadłościowych – w tym w postępowaniu naprawczym spółki notowanej na GPW. Posiada bogate doświadczenie w zakresie obsługi prawnej spółek kapitałowych, transakcji M&A oraz obrotu nieruchomościami.