Automotive

Program dofinansowania dla aut elektrycznych „MÓJ ELEKTRYK 2.0”

Wobec rosnących wyzwań klimatycznych i konieczności podjęcia działań mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych, motoryzacja zeroemisyjna odgrywa istotną rolę w przedsięwzięciu, jakim jest globalna transformacja energetyczna. Aby nabrać rozpędu w procesie wdrażania pojazdów elektrycznych w Polsce, wprowadzony został rządowy program „Mój Elektryk 2.0”, którego założenia oraz wpływ na rynek motoryzacyjny zostaną przedstawione w niniejszym artykule.

Założenia programu „MÓJ ELEKTRYK 2.0”

Program „Mój Elektryk 2.0” uruchomiono w dniu 3 lutego 2025 roku, a na potrzeby jego realizacji przygotowano budżet wynoszący 1,6 miliarda złotych. Pieniądze te pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Program ten ma na celu przede wszystkim zapewnienie pomocy finansowej dla osób fizycznych oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (dalej także jako: „JDG”) przy nabywaniu samochodów elektrycznych kategorii M1 (tj. pojazdy mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy). Co istotne, program nie dotyczy innych podmiotów niż wymienione powyżej, a więc m.in. osób prawnych, w tym spółek prawa handlowego.

W ramach benefitów zainteresowane osoby mogą ubiegać się o dofinansowanie nie tylko na bezpośredni zakup pojazdu elektrycznego, ale również w przypadku skorzystania z leasingu lub wynajmu długoterminowego. Do programu kwalifikują się pojazdy o cenie wynoszącej do 225.000,00 złotych netto (bez VAT).

Warunki uzyskania dofinansowania

Zaakcentować należy, że nie każda osoba starająca się o uzyskanie dofinansowania, otrzyma je w takiej samej wysokości. Otóż, jego ostateczna kwota uzależniona jest od spełnienia określonych kryteriów, tj.

  • podstawowe wsparcie wyniesie 18.750,00 zł w przypadku osób fizycznych oraz 30.000,00 zł dla JDG;
  • dla tych, którzy zdecydują się na zezłomowanie używanego pojazdu spalinowego, przewidziano dodatkowe 10.000,00 zł, pod warunkiem, że osoba składająca wniosek była właścicielem pojazdu oddanego do zezłomowania przez co najmniej trzy lata, a jego zezłomowanie nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 roku;.
  • w przypadku osób fizycznych, których roczny dochód nie przekracza 135.000,00 zł, program zakłada premię w wysokości 11.250,00 zł.

Jak wynika zatem z powyższego, łączna wysokość dofinansowania, przy spełnieniu wszystkich przesłanek, może wynieść 40.000,00 zł. Warto również nadmienić, że program dotyczy samochodów elektrycznych fabrycznie nowych, o przebiegu nieprzekraczającym 6.000 km. To z kolei umożliwia włączenie do programu także samochód demonstracyjnych na tzw. tablicach dealerskich.

Procedura aplikacyjna i zobowiązania beneficjentów

W celu objęcia programem należy spełnić następujące warunki, mianowicie:

  1. nabyć pojazd elektryczny i zarejestrować go na terytorium Polski;
  2. ubezpieczyć zakupiony pojazd w pełnym zakresie, tj. zarówno OC i AC;
  3. złożyć wniosek o uzyskanie dofinansowania przy jednoczesnym spełnieniu wymogów formalnych w zakresie wymaganej dokumentacji.

Każdy korzystający z programu, w przypadku uzyskania dofinansowania, obowiązany jest do użytkowania pojazdu w myśl postanowień umowy, co oznacza m.in. odpowiednie oznakowanie. Każdorazowe naruszenie zobowiązań może skutkować koniecznością zwrotu świadczenia.

Wpływ programu na dealerów samochodowych

Program „Mój Elektryk 2.0” z całą pewnością posiada wymierny wpływ na rynek dealerski w Polsce. Nie ulega bowiem wątpliwości, że korzystne dla potencjalnych kupujących dofinansowanie może skutkować wzrostem zainteresowania pojazdami elektrycznymi, a tym samym, zwiększeniem ich sprzedaży przez dealerów. Jednocześnie, program odcina od źródła dofinansowania osoby prawne, w tym spółki, co znacząco redukuje grono ewentualnych nabywców

W odpowiedzi na powyższe podmioty działające na rynku dealerskim w Polsce powinny odpowiednio dopasować swoje koncepcje i strategie sprzedażowe. Jednym z ważniejszych aspektów jest edukacja klientów i uświadomienie im potencjalnych korzyści związanych z użytkowaniem pojazdów elektrycznych, a w związku z tym, otrzymanego dofinansowania.

Podsumowanie

Program „Mój Elektryk 2.0” niewątpliwie przyczynia się i stanowi istotny krok dla rynku pojazdów elektrycznych w Polsce. Głównym celem programu, a co za tym idzie, polskiego ustawodawcy, jest przyrost ilości samochodów zeroemisyjnych na drogach, a w rezultacie, ograniczenie emisji spalin. Należy jednak zauważyć, że nieuwzględnienie w nim osób prawnych może wymiernie obniżać jego efektywność, albowiem osoby fizyczne oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą nie zapewnią dealerom aż tak dużego popytu. W świetle nowych regulacji kluczowe staje się zatem profesjonalne doradztwo prawne dla dealerów, zapewniające efektywne dostosowanie działalności dla nowych wymogów. W tym celu zapraszamy serdecznie do kontaktu ze specjalistami z naszej Kancelarii.

Bartłomiej Teodorczyk

Bartłomiej Teodorczyk

Aplikant radcowski

Email: biznesprawnik@turcza.com.pl

Specjalizuje się w prawie cywilnym materialnym oraz procedurze cywilnej. procedurze cywilnej, procedurze cywilnej i zagadnieniach z obszaru prawa konsumenckiego.

Bądź na bieżąco ze zmieniającym się prawem. Dołącz do subskrybentów Newslettera prawnego Kancelarii TURCZA!

    Dodaj komentarz

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.