W dzisiejszych czasach sprzedaż internetowa stała się równie popularna jak zakupy w sklepach stacjonarnych. Metoda ta pozwala zaoszczędzić sporo czasu, co wydaje się być główną przyczyną wzrostu jej popularności. Jednakże, pomimo wielu zalet internetowych zakupów, warto pamiętać, że transakcje tego typu mogą wiązać się również z pewnym ryzykiem.
Jedną z możliwości zakupu dóbr przez Internet jest skorzystanie z oferty portali aukcyjnych. Zamieszczone na portalu oferty obejmują swoją treścią opis oferowanych produktów, warunki zwrotu czy dostawy towarów. Jednakże, nierzadko zdarza się, że w natłoku spraw i obowiązków analizujemy jedynie opis produktu, który zamierzamy kupić (jego parametry oraz cenę), nie czytając szczegółów oferty zawartych w innych zakładkach oferty takich jak „reklamacja” czy „warunki dostawy”.
Jednakże, jak pokazuje praktyka, Sprzedający często próbują wykorzystać zaniechania Kupujących i „chowają” korzystne dla nich postanowienia po różnych zakładkach oferty. Przykładem postanowienia niekorzystnego dla Kupującego jest postanowienia o wyłączeniu obowiązywania rękojmi za wady rzeczy sprzedanej (zawarte w informacjach dotyczących reklamacji – obrazek poniżej).
zawarcie umowy „za pomocą” portalu aukcyjnego, zawierającej takie postanowienie, skutecznie wyłączy odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu rękojmi.
O ile w przypadku, gdy Kupującym jest konsument, wyłączenie czy ograniczenie zastosowania rękojmi jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy przepis szczególny tak stanowi, to sytuacja kształtuję się odmiennie w przypadku transakcji B2B (tj. między przedsiębiorcami). W relacjach między profesjonalnymi podmiotami umowne wyłączenie lub ograniczenie rękojmi jest dopuszczalne na podstawie art. 558 § 1 KC. Stąd zawarcie umowy „za pomocą” portalu aukcyjnego, zawierającej takie postanowienie, skutecznie wyłączy odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu rękojmi.
Podsumowując, przed akceptacją przez przedsiębiorcę oferty zamieszczonej na portalu aukcyjnym, należy dokładnie przeanalizować wszystkie jej szczegóły – zwracając przy tym uwagę na „ukryte” w treści oferty niekorzystne postanowienia umowne (szczególnie te dotyczące wyłączenia odpowiedzialności Sprzedającego). W tym miejscu należy również wspomnieć o innych instrumentach prawnych, z których może skorzystać przedsiębiorca. Są to: gwarancja jakości (o ile została udzielona) oraz ogólne zasady kontraktowe sformułowane w kodeksie cywilnym. Postanowienia dot. gwarancji jak i przepisy kodeksu stanowią podstawę do dochodzenia swoich roszczeń, mimo wyłączenia rękojmi.
Stan prawny na dzień: 10.12.2017
Autor:
Katarzyna Turcza
Radca Prawny
Email: katarzyna(et)turcza.com.pl
Mec. Katarzyna Turcza jest radcą prawnym oraz praktykującym doradcą restrukturyzacyjnym. Specjalizuje się w szeroko pojętym prawe cywilnym, posiada duże doświadczenie w zakresie rękojmi i odpowiedzialności za wady.